سفارش تبلیغ
صبا ویژن

اعتیاد سایبری ,اعتیاد نوظهور بدون دارو(قسمت چهارم)
معتادان سایبری بزرگسال کاربر اینترنت به شاخص‌های پیوست، در چارچوب بازی‌های آسیب‌زا پاسخ می‌دهند. برخی از رفتارهای آنها شاخص‌های اعتیادگونه را نشان می‌دهند: ولع شدید، سرخوشی و لذت فوق‌العاده ناشی از عمل، وابستگی، تکرار و بویژه از دست دادن کنترل.
وضعیتی که شاخص‌های تشخیص بیماری شخص وابسته (DSM- IV) را در دسته «مشکلات کنترل احساسات غیر طبقه بندی شده در جای دیگر» قرار می‌دهد، با اشتغال در بازی، گرایش به افزایش زمان اتصال، ناتوانی در به پایان رساندن رفتار سوء و غیر ممکن بودن مقاومت در برابر تحریکات توصیف شده است.
در واقع، پیشینه تالارهای گفتمانی چون IRC[1]، (گفتگوی همزمان اینترنتی) MUD[2]، (سیاه‌چال‌های چندگانه کاربران) بوده است، نوعی بازی افسانه‌ای که با ارسال پیام‌های متعدد به بازیگران دیگر انجام می‌شود، تا در یک فضای مجازی با یکدیگر همکاری کرده یا در مقابل هم قرار گیرند. در حال حاضر بیش از 500 سایت بازی در شبکه اینترنت وجود دارد. در فرانسه، دو سایت اینترنت، بازی‌های مجازی را ارائه می‌کند که به نظر می‌رسد در گسترش اعتیاد به بازی نقش دارد. اولین بازی «دومین جهان»[3] نام دارد که توسط کَنَل[4] و کریو[5] کارگردانی شده و هدف آن خلق یک آزمایشگاه سیاسی برای دموکراسی مجازی است.
موضوع این بازی جابجائی مجازی شهر پاریس است. می‌توان شکل ظاهری، رنگ پوست، هویت خود، همچنین مسکن خود را با امکان خصوصی ساختن آن انتخاب کرد. بازیکنان «شهروند» می‌توانند همدیگر را ملاقات کنند و بازدیدها و مکالماتی را بین خود ترتیب دهند. آنچه که جالب توجه بنظر می‌رسد، ایجاد امکان رأی دادن الکترونیکی در وب است. شهروندان اینترنت برای تصمیم‌گیری مستقل منحصر به این دنیای مجازی فراخوانده می‌شوند.
دومین بازی «هتل مجلل»[6]، چارچوب‌های زندگی مجازی و تبادلات بین بازیکنانی را نشان می‌دهد که به نوبة خود می‌توانند شکل ظاهری خود را انتخاب کنند و موقعیت‌ها و نمادهای زندگی مجازی را نشان دهند. این نوع بازی‌ها، که در طی سال‌های متمادی در ایالات متحده آمریکا رواج پیدا کرده است، افسانه، مجاز و نشاط را در هم می‌آمیزد ودر حال حاضر «آماتورهای گاوباز»[7] را بوجود آورده است، بی قید‌هایی که در این فضا زندگی می‌کنند، و جز در چارچوب گفتگوهای اینترنتی که به آنان پیشکش شده است ارتباط برقرار نمی‌کنند، شیوه‌های زندگی‌شان منوط به نوع بازی است که بیشتر اوقاتشان بدان مشغول و سرگرم‌اند.
خرید تفننی و وسواسی یک رفتار دائمی یا متناوب است که با میل مفرط خرید، اضطراب قبل از اقدام و عاقبت با تحقق خرید بازشناسی می‌شود. آنچه که کم و بیش در اینگونه رفتار بارز می‌باشد، اقدام به خرید و احساس مالکیت ساده یک شیئی است.
جایگاه این رفتار اعتیاد گونه در یک تجربه نمایشی «اعتیاد سایبری»، در ظاهر با این واقعیت که اینترنت امکانی گسترده را برای تأثیرگذاری در خریدها که در غالبی جدید و مستقیم ارائه می‌شود تحقق بخشیده است. این مسئله در ایالات متحده یک مصیبت واقعی اجتماعی را بوجود آورده که به «خرید تفننی»[8] یا جنون خرید موسوم است.
بنظر می‌رسد نشان دادن رابطه‌ای که در حال حاضر بین جامعه ما _ که در تعاریف یک جامعه مصرفی بوده و افراد را با اغواگری در تبلیغات و سیاست بازاریابی به خرید تحریک و تهییج می‌کند _ و شخصی که در مقاومت در برابر یک اقدام تحریک آمیز _ نیازی که در اجتماع به آن دامن زده شده _ ناتوان است، حائز اهمیت باشد. تعداد قابل توجه مصرف کنندگان سایبری می‌باید ما را به این فکر سوق دهد، که خود را مورد سئوال قرار دهیم. این عنوان «دومین جهان»[9] در تمامی گوشه و کنار کوچه‌ها و در اعلامیه‌های تبلیغاتی موجود، امکان بازدیدهای مجازی در فضاهای تجاری را که می‌تواند به خرید اینترنتی منجر شود، فراهم می‌کند. چنین پدیده‌هائی این بار دیگر واقعاً واقعی است، و کشورها نیز از این طریق به پول واقعی خواهند رسید.
--------------------------------------------------------------------------------
[1] - Internet Relay chat
[2] - Multiple User Dungeons
[3] - Deuxiem monde
[4] - Canal
[5] - Cryo
[6] - Palace
[7] - aficionados
[8] - bying spree
[9] - Deuxieme monde


نوشته شده در  سه شنبه 89/11/19ساعت  1:50 عصر  توسط محمد حسین 
 

کلمات کلیدی:

نظرات دیگران()


لیست کل یادداشت های این وبلاگ
آسیب های روانی اینترنت
اعتیاد ‌از‌ نوعی ‌دیگر ، آسیب شناسی موبایل
[عناوین آرشیوشده]