سفارش تبلیغ
صبا ویژن

اعتیار سایبری,اعتیاد نوظهور بدون دارو(قسمت ششم/تعامل انسان وکامپیوتر)
جان لیلی[1]، یک پژوهشگر مشهور و جوان، در سال 1972، یک پژوهش موردی بر روی مغز را که به منزله واحدی ذخیره‌ساز، تمامی پایگاه‌های اطلاعاتی که دانش و شناخت‌هائی از جهان را در خود دارد انجام داده است. «برنامه‌ریزی و فرا برنامه‌ریزی در بیوکامپیوتر انسانی»[2]. این مطالعه، با یک محتوای محض علمی، در محافل دانشگاهی تقریباً بدان توجهی نشد، ولیکن نویسنده‌اش بطور جدی به امید تازه‌ای در حوزه داستان‌های علمی تخیلی قلمداد شد. در این مقاله مورد بحث، تیموسی لیری، بین اختراع دستگاه چاپ گوتنبرگ در سال 1456 و ظهور کتاب شخصی و اختراع استیون جابز[3] و استیون ووزنیاک[4] - اختراع کامپیوتر شخصی با عنایت به اینکه انتشار کتاب شخصی و کامپیوتر شخصی زمینه ارتقاء به یک سطح بالاتر را فراهم نموده _ پیوندی ایجاد کرده است؛ سطحی که دسترسی کیفی به معلومات جهانی را با شتاب بیشتر و امکان مشارکت و اتصال فوق‌العاده ممکن ساخته و منشاء تحولی در جامعه شده است.
برای وی، مسئله «اعتیاد سایبری»[5] در یک روند تحول آمیز اجتماعی جای گرفته و با خرده نظام شکل گرفته توسط انسان و ابزار اطلاعاتی در تعامل است. در این روند، برخی افراد، ناتوانی خود را از ترک جهان مجازی آشکار می‌نمایند، ناتوانی از زندگی بدون تبادلات مستمر علائم الکترونی بین مغزشان و کامپیوتر.
همکاری و تعامل بین انسان و ماشین فرا سایبری او که مجهز به کلام و هوش مصنوعی است، از یک استقلال تحلیلی بهره گرفته و موجد یک قدرت ویژه در عمل و تصمیم واقع می‌گردد، که قبلاً از سوی نویسندگان داستان‌های علمی تخیلی بدان اشاره شده است.
برای معتادان سایبری، این مسئله بمنزله چهار راهی بزرگ در عادات ایشان است. این شاهکار فناوری در اصل، عامل تغییر نمایه‌های دنیای مجازی بوده و در مقطع زمانی کنونی تنها نقطه جلب توجهات بشری است. این مفهوم واقعیت مجازی، در حال حاضر فضاهای داستان‌های علمی تخیلی را در می‌نوردد و ظهور ابزارهای بسیار پیچیده واقعیت‌گرا و درونی شده، حقیقتی است که از متن ذیل فراتر می‌رود و تفکر را بر می‌انگیزاند: «یک واقعیت مجازی، جهانی است پدید آمده توسط کامپیوتری که مفهوم اندیشه را دگرگون کرده است».
بر اساس نظریه نظام‌های پیشرو در واقعیت مجازی، همچون جایگزین‌های آتی روابط جنسی و داروها، برتری با داستان‌های علمی تخیلی جدید و خط سایبری است.( بارت کوسکو ،تفکر فازی، 1993) [6].
-------------------------------------------------------------------------------
[1] - John lilly
[2] - Programming and Meta programming in the human bio - computer
[3] - Steven jobs
[4] - Steven wozniak
[5] - cyberaddiction
[6] - Bart – kosko (Fuzzy thinking)


نوشته شده در  سه شنبه 89/11/19ساعت  1:50 عصر  توسط محمد حسین 
 

کلمات کلیدی:

نظرات دیگران()


لیست کل یادداشت های این وبلاگ
آسیب های روانی اینترنت
اعتیاد ‌از‌ نوعی ‌دیگر ، آسیب شناسی موبایل
[عناوین آرشیوشده]