سفارش تبلیغ
صبا ویژن

اعتیاد سایبری ,اعتیاد نوظهور بدون دارو(قسمت هشتم/علائم مشابه معتادان دارویی)
در یک گروه مباحثه و یاریگر شبکه اینترنت سایت IAD، یک فضای خودسنجی برای سنجش میزان «وابستگی سایبری»[1] و انگیزشی، برای قطع ارتباط دیده می‌شود.
یک انجمن آمریکایی روانشناسی، مطالعه‌ای را ارائه کرده که توسط کیم برلی یونگ[2] در دانشگاه پیتس برگ برادفورد انجام شده است. در این پژوهش 398 مرد و زنی که بطور متوسط 38 ساعت در هفته به اینترنت متصل بودند مورد بررسی قرار گرفته‌اند. این مقاله وجود یک اعتیاد واقعی را رسماً تائید می‌کند، اعتیادی که روابط شخصی و کاری این کاربران وسوسه شونده را مختل و آنان را به سوی از دست دادن کار و عدم پذیرش از سوی جامعه حرفه‌ای سوق می‌دهد. افرادیکه رفتارهای اعتیادگونه ناشی از اینترنت را از خود بروز می‌دهند. «نوجوانان غیر معمول و عجیب و غریب»[3] نیستند، بلکه اکثر آنان در سنین متوسطی هستند که همة بازدهی و ظرفیتشان تحت تأثیر این رفتارها می‌باشد.
کاربران بزرگسال شبکه اینترنت، تمامی شاخص‌های روانپزشکی DSM-IV قابل تعمیم به معتادان الکلی و معتادان بزرگسال را بروز می‌دهند. گفتگوها و درمان‌ها در قیاس با توصیف‌ احساسات برانگیخته شده سه مرحله غالب و بارز را آشکار می‌کند.
نظریه اجتماعی _ ملاقات شبکه‌ای «دوستان»
خیالپردازی _ اقتباس شخصیت‌های جدید و تخیلات جنسی
قدرت _ دسترسی فوری به اطلاعات و اشخاص جدید
دیوید بروکاتو[4]، پدید آورنده نقاشی‌های متحرک تالارهای گفتگوی IRC در زمینه رفتارهای اعتیادآمیز تصور می‌کرد که وی با معتادان به الکل و معتادان معمولی سر و کار دارد، اما او دریافت که اکثر افرادیکه در میزگردهای گفتگو حاضر می‌شوند، یک اتصال مسئله ساز مربوط به «اعتیاد اینترنتی»[5] را اظهار می‌کنند. همچنین یکی از این افراد بازگو می‌کند که چگونه کار و زندگی خانوادگی‌اش متلاشی شده است، اینترنت تنها دل مشغولی بود که می‌توانست وی را طی ساعات متمادی در شبکه به منظور شرکت در گروه‌های مباحثه سرگرم کند. این سازنده تصاویر متحرک از وی درخواست می‌کند که چنانچه تمایل دارد دستگاه مودمش را به او امانت دهد (وسیله اتصال بین کامپیوتر و سرویس دهنده اینترنت از طریق خطوط تلفن)؛ پاسخ ارائه شده بی لحظه‌ای درنگ این بود: به هیچ وجه، به علاوه آنکه این شخص فقط با قطع ارتباط اینترنت به مکالمات خود پایان می‌داد.
این مورد اخیر بسیار مشابه با موقعیت‌هایی است که همراه در تمرین روزانه با معتادان ملاحظه می‌شود، با در نظر گرفتن این که نشانه‌های روانشناختی در افراد مورد نظر و تأثیرات مواد ناشی از دریافت ماده داروئی، مغزی است.
این تأثیرات دارویی می‌تواند به مثابه تلاشی برای حل مشکل جستجوی مداوم سرخوشی و لذت باشد.
تحقیقات انجام شده توسط زوکرمن[6] در سالهای 60 تلاشی بود برای یافتن رابطه‌ای بین پدیده‌های فعال ساز فیزیکی و جستجوی سرخوشی. این جستجوگری با نیاز به تجارب جدید، پیچیده و متنوع و میل به خطرپذیری فیزیکی و اجتماعی با هدف کسب و حفظ یک سطح مطلوب ناشی از فعالیت‌ مغزی مطابقت دارد.
--------------------------------------------------------------------------------
 [1] - cyberdependance
[2] - Kimberly young
[3] - ados farfelus
[4] - David Brocato
[5] - Internet Addiction
[6] - zucherman
0000000000000000000000000000000


نوشته شده در  سه شنبه 89/11/19ساعت  1:50 عصر  توسط محمد حسین 
 

کلمات کلیدی:

نظرات دیگران()


لیست کل یادداشت های این وبلاگ
آسیب های روانی اینترنت
اعتیاد ‌از‌ نوعی ‌دیگر ، آسیب شناسی موبایل
[عناوین آرشیوشده]